سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/11/7
10:0 ص

چطور انتظارات باعث خراب شدن یک سفر می‌شوند؟

همه‌ی ما تصاویر زیبا و کارت‌پستال‌های متعددی از مناظر مختلف را در اینترنت مشاهده کرده‌ایم و به این فکر‌ کرده‌ایم که زمانی که به خانه برگردیم کدام یک را چاپ کرده و به دیوار خواهیم آویخت. بسیاری از ما انتظارات زیادی از سفر پیش رو داریم در حالی که انتخاب مکان‌هایی که بازدید می‌کنیم، غذاهای غذای محلی که امتحان کنیم و تعداد دوستانی که در مسیر سفر می‌یابیم همه و همه از طریق کتاب راهنمای سفر شکل می‌گیرد.

اما در واقعیت این اتفاق به‌ندرت می‌افتد. اغلب چیزی که در واقعیت می‌بینیم مشابه آنچه روی تصاویر کارت‌پستالی که قبل از سفر مشاهده کردیم، به نظر نمی‌رسد و این لحظه‌ای است که واقعیت ضربه‌ی خود را می‌زند. همه ما این نکته را می‌دانیم اما احساس می‌کنم همچنان باید به اشاره کرد؛ هر مقصدی قادر نیست عین «تأثیر کارت‌پستال» را به ارمغان آورد. در حقیقت اکثراً این اتفاق نمی‌افتد. مکان‌هایی که به‌عنوان مناظر بکر تبلیغ می‌شوند، ممکن است کثیف و پرجمعیت باشند. شاید مردم بومی علاقه‌مند به گفتگو نبوده و یا ممکن است با تظاهر به دوستی، از شما اطلاعات بکشند. احتمال نامساعد بودن آب‌وهوا، بیماری، گم شدن و یا کلاه‌برداری همه جا وجود دارد. به دلایل مختلف، بسیاری از اماکن دقیقاً مطابق انتظاراتمان نخواهند بود؛ و این اتفاق همواره حتی برای مسافران بسیار خوش‌بین و روشن‌فکر وجود دارد. اغلب اوقات این اتفاق می‌افتد زیرا …

بیش از حد انتظار داریم

همه ما تصاویر جالب قیاس انتظارات سفر در مقابل واقعیات را در صفحات اینترنت مشاهده‌ کرده‌ایم. معنای کلی این تصاویر انتظار بیش از حد ما از سفر است. کمی فکر کنید؛ اگر ما از طریق اینترنت به عکسی شگفت‌انگیز از یک مکان بسیار زیبا و بکر دسترسی داریم، بنابراین هر کسی که به اینترنت متصل است نیز به آن دسترسی خواهد داشت. آن تصویر همان‌قدر که ممکن است برای ما الهام‌بخش بازدید از آن منطقه باشد، برای میلیون‌ها انسان دیگر نیز الهام‌بخش خواهد بود.

منظور بنده این است که تنها به ‌صرف زیبا و خالی از سکنه بودن یک منظره، تصمیم به سفر و بازدید از آن نگیرید. به یاد داشته باشید افرادی هستند که برای تبلیغ این مکان‌ها پول می‌گیرند. در عوض به ‌جایی سفر کنید که دیدگاه جدیدی به زندگیتان ببخشد. سفر کنید تا از سکون و یکجانشینی رها شوید، تا چیزهایی را تجربه کنید که شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کنند، تا روش انسان‌هایی که در سایر نقاط جهان زندگی می‌کنند را برای انجام کارها به چشم ببینید. البته آن‌ها خیلی متفاوت نخواهند بود زیرا در نهایت همه ما انسان هستیم.

مسئله مقصد نیست

اگر از سفر خود مأیوس شدید، مقصد را سرزنش نکنید. انتظاراتی را سرزنش کنید که خود بی‌جهت ساخته‌اید. این انتظارات در بیشتر مواقع دستورالعمل برای یک فاجعه بوده و دلیل احساس ناکامی پس از سفر خواهد بود. من به‌شخصه هنگام مسافرت سعی می‌کنم انتظارات را در کمترین حالت ممکن نگاه دارم. حتی می‌توان گفت هرگز انتظاری ندارم.

این راهکار کاهش انتظارات ممکن است موقتاً پاسخگو باشد، اما اگر بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر بگذارد ممکن است چندان خوب نباشد؛ پس از مدتی خود را در حال جداسازی انتظارات از تمام شرایط زندگی می‌یابید که لزوماً خوب نیست. ممکن است با خود بگویید: «صبر کن، چه می‌گویی؟ چطور می‌توان بین انتظارات بالایی که از سفر خود داریم واقعیت تلخ مقصد، بدون لطمه به زندگی روزانه تعادل برقرار کرد؟»

به همراه جریان حرکت کنید

انعطاف‌پذیر و روشن‌فکر باشید. همیشه آمادگی اتفاقات غیرمنتظره را داشته و اجازه ندهید که این اتفاقات سفر را خراب کنند. به یاد داشته باشید که هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نخواهد بود، به‌ویژه هنگام سفر باید توجه داشت این انتظارات رفیع همواره درست نخواهند بود و اگر اتفاقی برنامه‌هایتان را لغو کرد، به جای آن که فکر کنید سفر به‌کل خراب شده، به چشم یک چالش یا یک ماجراجویی جدید به آن بنگرید.

در نگاه اول گفتن این حرف از عمل به آن به‌مراتب ساده‌تر است؛ اما بار دیگری که انتظاراتتان در سفر برآورده نشد سعی کنید این راهکار را امتحان کنید. این سخن یک وحی کامل است؛ انتظار سفر کامل نداشته باشید زیرا هیچ چیز در این جهان کامل نیست. بسیاری از مردم به‌اشتباه در انتظارات خود زندگی می‌کنند، در حالی که می‌توان در لحظه، یک زندگی فوق‌العاده داشت.

منظور من این است که تعطیلات خود را به مقایسه‌ی مقصد با مکانی که در عکس‌ها دیده و در کتاب‌ها خوانده‌اید به هدر ندهید. دقیقاً به همان شکل موجود آن را تجربه کنید. اگر یاد بگیریم به مسائل این‌طور نگاه کنیم، احتمال ناکامی و مأیوس شدن از سفر بسیار بعید است.

انتظارات سفر

نمونه‌ای از نابودی یک سفر به علت انتظارات بالا

یکی از مسافرین سفر به تایلند تعریف می‌کرد: «در سفر به تایلند، مکانی بود به نام جزیره‌ی فی‌فی که برای دیدن آن بسیار هیجان داشتم. طبق تصاویری که از پیش دیده بودم، این جزیره برایم حکم یکی از زیباترین نقاط موجود روی زمین را داشت؛ اما واقعیت امر چیز دیگری بود. دو نفر از دوستان تایلندی‌ همراهم بودند و حاضرم قسم بخورم که آن دو، تنها افراد بومی بودند که به‌نوعی در این جزیره کار نمی‌کردند. این جزیره در یک بازار خیابانی بی‌انتها چندین گذرگاه کوچک مملو از مغازه‌های فروش سوغاتی داشت و این خیابان‌ها مدام غرق گردشگران و مسافران مختلف بودند. این جزیره ذره‌ای اصالت و فرهنگ غنی نداشت. مواد غذایی در کافه‌ها و رستوران‌ها با دید وفور شدید مهاجرین سرو شده و همه چیز فوق‌العاده گران بود. با وجود زیبایی سواحل این جزیره و تجربه‌ای تقریباً نزدیک به حد متوسط، فی‌فی همچنان یکی از مأیوس‌کننده‌ترین تجربه‌های من در سفر است.» از سوی دیگر، این یک داستان کاملاً متفاوت است با زمانی که …

با انتظارات پایین سفر کنید

وی تعریف می‌کرد که: «پیش از دیدن ایالت کشمیر هند، انتظار چندانی از این محل نداشتم. می‌دانستم که زیرساخت‌های این ایالت بسیار ضعیف بوده و امکانات زیادی برای بازدید کنندگان وجود ندارد؛ اما شنیده بودم که کشمیر طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. از تجربیات گذشته درس گرفتم و با انتظار بسیار کم به کشمیر رفتم. گرچه در طول سفر به چندین مانع از جمله دزدی و سنگسار اتوبوس توسط معترضین محلی برخورد کردیم؛ با این حال، مهمان‌نوازی بومی را به چشم دیدم و حتی این فرصت را داشتم که در خانه‌ی یک بومی بمانم.»

هرگز اجازه ندهید اتفاقات بد سفرتان را خراب کنند. با در نظر گرفتن هر مشکل به‌عنوان یک چالش و همراه شدن با جریان، به‌اندازه‌ی یک عمر ماجراجویی را تجربه نمایید. فیلم مورد علاقه‌تان را عاری از هرگونه پیچ‌ و تاپ تصور کنید. مشکلاتی که ممکن است شرایط را بسیار دشوار کنند، اما همچنان جذاب هستند. در سفر هم به همین شکل است. صرف‌نظر از هر اتفاقی که رخ می‌دهد، ذهن را باز نگاه داشته و سعی کنید با سازگاری با شرایط و حفظ مثبت‌نگری، با جریان حرکت کنید. در نهایت اتفاقات خوب رخ خواهند داد …

سخن پایانی

این مقاله را با یک راهنمایی سریع برای سفر بعدی به پایان می‌رسانم. بار دیگری که هنگام بازدید از یک مکان گردشگری معروف احساس یاس کردید، از خود بپرسید آیا انتظاراتم بر تفسیرم از واقعیت تأثیر گذاشته است؟ به خاطر داشته باشید که در نهایت دو گزینه در اختیار دارید. می‌توانید در لحظه زندگی کرده و یا در رویای انتظارات به سر برید.

آیا در گذشته تجربه‌ی سفری را داشته‌اید که نتوانسته انتظاراتتان را برآورده کند؟ چطور آن را مدیریت کردید؟

 

منبع: چطورپدیا


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
گردشگری ، جهان گردی ، مسافرت ، سفر ، ترکیه ، سفر خارجی ، گرجستان ، سفر داخلی ، سفر هوایی ، استانبول ، تایلند ، اماکن دیدنی ، هواپیما ، ویتنام ، تجهیزات سفر ، بوم گردی ، تفلیس ، جزیره ، روستاهای شمال ، ساک ، چمدان ، فرودگاه ، مازندران ، لائوس ، مسافرت هوایی ، مصر ، ملزومات سفر ، مکزیک ، نروژ ، هامپی هند ، هتل های لوکس ، هند ، لبنان ، لوازم سفر ، مزایای بیمه مسافرتی ، مسافرت خارجی ، فلسطین ، فیلیپین ، قطب جنوب ، سفر در زمستان ، گردش گری ، گردشگردی ، سفرخارجی ، سفرهوایی ، شرکت مسافرتی ، عراق ، سفر با هواپیما ، سفر به استانبول ، سفر به هند ، چمدان برند دلسی ، چک ، حمام گوگردی ، خرید چمدان ، راهنمای سفر ، راهنمای سفر به ترکیه ، آسیا ، ژاپن ، جنگل ، بیمه اعضای خانواده ، بیمه پزشکی ، بیمه مسافرتی ، پاسپورت ، استرالیا ، اسلوونی ، انتظارات در سفر ، اندونزی ، اوازم سفر ، ایتالیا ، ایران ، بازار ترکیه ، بروشور ، بروشور مسافرت ، بنگلادش ، ویزا ، کامبوج ، کانادا ، کلاردشت ، کویر ، کیف ،

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ