سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
1 2 3 4 >

98/1/24
12:0 ص

مناطق دیدنی شهر چالوس مازندران

سایر نقاط دیدنی شهر چالوس

دریاچه ولشت چالوس

دریاچه وَلَشت

دریاچه ولشت در جنوب غربی چالوس، کیلومتر 25 جاده کرج-چالوس، در شهر مرزن آباد، منطقه کوهستانی تخت سلیمان و شمال شرقی علم کوه قرار دارد. این دریاچه درون چند تپه‌ی کم ارتفاع قرار گرفته و به همین خاطر از دور قابل مشاهده نیست. این دریاچه 150000 مترمربع مساحت، بیست متر عمق و حدود سه میلیون مترمکعب حجم دارد. همچنین یکی از ده دریاچه‌ی آب شیرین موجود در ایران است. به دلیل دور بودن از شهر و شلوغی، این دریاچه اقامتگاه دائمی پرندگان مهاجر و زیستگاه آبزیانی مانند ماهی سفید، اردک ماهی، مار آبی، قورباغه و شاه کولی است. در اطراف دریاچه تنها چند درخت وجود دارد و بیشتر پوشش گیاهی را گیاهان بوته‌ای کوچک و گیاه نی‌بن که ریشه‌هایشان شش متر در زمین فرو رفته، تشکیل می‌دهند. امکان قایق‌سواری در این دریاچه وجود دارد و همچنین برخی تیم‌های دوچرخه‌سواری به این منطقه سفر می‌کنند. در محور جاده چالوس به تهران بیست و سه کیلومتر بعد از پل کجور و در سه کیلومتری مرزن آباد، به سمت غرب جاده اصلی بروید و بعد از چند سربالایی و پیچ و خم و گذشتن از جنگل‌های زیبای کاج به روستای کُردی چال می‌رسید و از آنجا از یک راه خاکی به ولشت خواهید رسید. در بهار و تابستان این منطقه بسیار زیباست و در عین حال ممکن است کمی شرجی باشد. گاهی در زمستان دما به منهای سی درجه هم می‌رسد و رودخانه یخ می‌زند. این منطقه برای افرادی که به دنبال مکانی زیبا و آرام و به دور از هیاهوی شهر می‌گردند، بسیار مناسب است. به غیر از تعطیلات آخر هفته که نسبتاً شلوغ است، در بقیه ایام هفته می‌توان آرامش دلپذیری را تجربه کرد.

کاخ چای‌خوران چالوس

کاخ چای‌خوران

این کاخ مساحتی حدود  4000 مترمربع دارد و شامل یک طبقه و زیرزمین است و در زمان رضاشاه پهلوى بنا گردید. همان‌گونه که از نام آن پیداست، برای استراحت و توقفی کوتاه مانند چای خوردن استفاده می‌شده است. در بخش اصلی عمارت، بالکن ستون‌دار شمالی و دو تالار مربع شکل در جنوب آن و یک تالار مستطیل شکل در جهت شمالی و جنوبی وجود دارد، این بخش‌ها به گچ‌بری‌های زیبایی مزین شده‌اند. معماری فرنگی نیز در این عمارت به کار رفته است. بخش خدماتی آن دارای دو اتاق و آبدارخانه و دو ایوان در دو سوی شرقی و غربی هستند و نماى بیرونی آن دارای تزئینات کاشى‌‌کارى بسیار زیبایی است. مصالح عمده‌ی آن را سنگ و آجر تشکیل مى‌دهند و پوشش بام آن به‌صورت شیروانى است. کاخ چای‌خوران همچنین در تاریخ 26 اسفند 1353 به ثبت آثار ملی و تاریخی درآمده است.

کاخ ملکه مادر چالوس

کاخ ملکه مادر

این کاخ از بناهای دوره دوم  پهلوی در روستای مازو پشته، ابتدای جاده ذوات و کمربندی نمک‌آبرود در کنار جنگل در زمینی به مساحت 50000 مترمربع بنا شده است. این کاخ در دو طبقه ساخته شده‌ و برای اقامت موقت مادر محمدرضا شاه پهلوی، تاج‌الملوک آیرُملو (همسر دوم رضا شاه)، در مدتی که محمدرضا پهلوی در رامسر به سر می‌برد به دستور وی و توسط بنیاد پهلوی و تحت نظر اسدالله علم ساخته شد. نیم‌تاج خانم یا تاج‌الملوک دختر یاور (سرگرد) تیمورخان آیرملو از خوانین بزرگ سوادکوه مازندران و از سران قزاق بود.

کاخ اُجابِیت مازندران

کاخ اُجابِیت

این کاخ در روستای اجابیت، در دامنه‌ی ارتفاعات جنوب مشرف بر شهر کلاردشت و دو کیلومتری شهر کلاردشت در اوایل دوره پهلوی در سال 1318 ساخته شده است. این بنا دارای تزئینات گچ‌بری، سنگی و نقوش کنده‌کاری شده‌ی بسیار زیباست. معماری آن از معماری اروپایی الهام گرفته شده و داخل آن نیز اسباب و لوسترهای مجلل و نفیس قرار دارند. این کاخ محوطه‌ی زیبایی دارد که با درختان نراد پوشیده شده‌اند. این بنا در گذشته به‌عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته، ولی هم‌اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است.

پارک جنگلی فین چالوس

پارک جنگلی فین

پارک جنگلی فین در جنوب شهر چالوس و در 6 کیلومتری محور اصلی جاده چالوس-کرج واقع شده است و از زیباترین پارک‌های جنگلی کشور به شمار می‌رود. این پارک جنگلی به‌ویژه در تعطیلات عید، هر سال مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. گذر رودخانه چالوس از کنار این جنگل، صفای آن را دو چندان کرده است. این پارک دارای تجهیزات مناسبی از جمله آلاچیق، کلبه، میز و نیمکت، محل بازی بچه‌ها، فروشگاه و رستوران است.

شهرک نمک‌آبرود چالوس

شهرک نمک‌آبرود

شهرک گردشگری نمک‌آبرود در دوازده کیلومتری چالوس قرار دارد. این شهرک دو بخش مسکونی و توریستی دارد. بخش مسکونی هشت محله دارد که برای جمعیتی توریستی بالغ بر یک‌صد هزار نفر طراحی شده‌اند. بخش توریستی امکانات تفریحی زیادی دارد، مانند تله‌کابین خط 1 و 2، سورتمه، کارتینگ، پارک ماجراجویی، شهربازی، زیپ‌لاین، شیر دریایی، باشگاه تیراندازی، موتور چهار چرخ و … .

پارک‌های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی شهرک نمک‌آبرود با وسعتی در حدود 200 هکتار و دامنه‌ی کوه مدوبن در جنوب آن با جنگل‌های انبوه و زیبا، مناظری بسیار نفس‌گیر و بدیع را ایجاد کرده‌اند.

تله‌کابین نمک‌آبرود

تله‌کابین در جنوب شرقی شهرک واقع شده و در ارتفاعات به قله‌ی زیبای مدوبن که از شاهکارهای طبیعت است، صعود می‌کند. در طول مسیر، مناظر شگفت‌انگیز و زیبایی از جنگل و دامنه کوه و دریای خزر را مشاهده خواهید کرد. قله مدوبن دارای امکانات رفاهی و تفریحی برای پذیرایی مسافرین است.

تله‌کابین نمک‌آبرود دارای چهل و دو کابین چهار نفره است و با سرعت سه متر بر ثانیه مسیر 2100 متری را در کمتر از پانزده دقیقه طی می‌کند و ارتفاع دکل تله‌کابین بین 4 الی 50 متر است. در ایام تعطیلات باید نسبت به رزرو بلیت زودتر اقدام کنید زیرا قبل از پایان روز امکان اتمام آن وجود دارد. این مجموعه دو خط تله‌کابین دارد که خط یک آن ساخت کشور سوئیس است و تاکنون هیچ‌گونه حادثه‌ای در آنها اتفاق نیفتاده و در صورت قطع برق، یک دستگاه ژنراتور و یک موتور اضطراری، عملیات تخلیه خط را انجام می‌دهند. کلیه سیستم‌ها به‌طور خودکار نواقص و اشکالات سیستم را ردیابی و آن را به اطلاع کارشناس مربوطه می‌رساند و به این سبب تله‌کابین امنیت کامل را دارا است.

دیو حمام چالوس

دیو حمام

منطقه دیوحمام در قله‌ای به همین نام در نمک‌آبرود است که خط دوم تله‌کابین به آنجا منتهی می‌شود و دارای چاله‌ای به طول و عرض 35 متر  و عمق 30 متر است که مکانی خوف‌انگیز و رازآلود در قله‌ای به ارتفاع حدود 800 متر از دریا است. این چاله‌ی بزرگ از دیواره‌هایی کاملاً صاف و عمودی تشکیل شده که توسط درختان و بوته‌های انبوه پوشیده شده و بسیار به خزینه‌ی حمام‌های قدیمی شبیه است. شمایل آن نشان می‌دهد که این چاله بر اثر فرسایش طبیعی به وجود نیامده است. صخره‌های بسیار زیبا با پوشش خزه‌ای در اطراف آن، که در سمت جنوب غربی چاله یا خزینه دیوحمام قرار دارند، به نظر شبیه به مجسمه‌های سنگی افراد سوارکار می‌رسند که یادآور افسانه‌ی قلعه‌سنگ و یا همان داستان تبدیل شدن سپاهیان ملک فریدون به سنگ در اثر افسون دیو فولاد زره  هستند.

سورتمه‌سواری

این سورتمه از میان جنگل می‌گذرد و اولین پیست سورتمه در ایران است. این سورتمه دارای حداکثر سرعت بیست‌وپنج کیلومتر در ساعت بوده و برای افرادی که سرگرمی‌های پرهیجان را دوست دارند، بسیار مناسب است. به‌خصوص آنکه وجود مناظر زیبای جنگل لذت آن را چند برابر می‌کند.

پیست کارتینگ نمک‌آبرود

کارتینگ

پیست کارتینگ نمک‌آبرود، رانندگی با ماشین‌های چهارچرخ بوده که هم برای بزرگ‌سالان و هم نوجوانان طراحی شده و دارای سه جنبه‌ی تفریحی، ورزشی و آموزشی است. شرکت تولیدکننده‌ی آن از کشور فرانسه بوده و دارای استانداردهای لازم است. این پیست در هنگام بارندگی تعطیل می‌شود و به ملاحظات زیر باید در خصوص آن توجه کرد:

  • پیست کارتینگ نوجوانان: فقط افراد بالای 8 سالی که قد آنها به 130 سانتی‌متر رسیده باشد.
  • پیست کارتینگ بزرگ‌سالان: فقط افراد بالای 15 سال که قد آنها به 140 سانتی‌متر رسیده باشد.

موارد منع استفاده:

  • کسانی که از سلامت کامل برخوردار نیستند.
  • افرادی که به‌تازگی عمل جراحی داشته‌اند.
  • کسانی که دیسک کمر و گردن دارند.
  • خانم‌های باردار.
  • لباس‌هایی که حالت بادگیر دارد (برای این افراد کفش و مانتو مناسب برای خانم‌های موجود است).
  • کسانی که نارسایی قلبی دارند.

زیپ لاین

زیپ لاین

زیپ لاین بسیار پرهیجان است. در حالی که از یک کابل آویزان هستید و زیر پای خود تکیه‌گاهی ندارید به این‌سو و آن‌سو تکان می‌خورید. شما توسط هاردنس، تسمه و کارابین به قرقره‌هایی بر روی یک کابل متصل هستید و مسیری جنگلی را بین زمین و آسمان با آن طی می‌کنید.

پینت بال جنگلی نمک‌آبرود

پینت بال

پینت بال جنگلی نمک‌آبرود در نوع خود، بزرگ‌ترین پینت‌بال در ایران است.

پل معلق

پل معلق

این پل معلق از طناب و چوب ساخته شده و با وجود رعایت تمامی نکات ایمنی توصیه می‌کنیم اگر از ارتفاع وحشت دارید، بر روی آن قدم نزنید. در غیر این صورت عبور کردن از آن بسیار هیجان برانگیز و خاطره ساز خواهد بود. برای رسیدن به آن باید سوار تله‌کابین شوید.

پیست دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری در نزدیکی جنگل و دریا بهترین نوع ممکن برای تجربه‌ی آن است. پیست دوچرخه‌سواری بانوان نمک‌آبرود تنها پیست جنگلی مخصوص بانوان و کاملاً امن است؛ و در نهایت تفرجگاه ساحلی نمک‌آبرود که شامل امکاناتی مانند پارکینگ، مهد کودک،‌ جت اسکی، قایق، پیست اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری است و می‌توانید در کنار خانواده خود اوقات بسیار شاد و خوبی را در آن بگذرانید. شهربازی نمک‌آبرود نیز شامل وسایل بازی مختلف، گلایدر، پاراگلایدر، کایت، پل معلق، سینمای 6 بعدی، برکه فلامینگو،‌ کافه آکواریوم، نمایش شیر دریایی و باشگاه تیراندازی است و تجربه‌ی شما را از یک سفر تفریحی کامل می‌کند.

ما مطمئن هستیم که بعد از خواندن و دیدن این زیبایی‌ها چالوس را به لیست «باید» های برنامه سفرتان اضافه کرده‌اید.

منبع: چطورپدیا


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
گردشگری ، جهان گردی ، مسافرت ، سفر ، ترکیه ، سفر خارجی ، گرجستان ، سفر داخلی ، سفر هوایی ، استانبول ، تایلند ، اماکن دیدنی ، هواپیما ، ویتنام ، تجهیزات سفر ، بوم گردی ، تفلیس ، جزیره ، روستاهای شمال ، ساک ، چمدان ، فرودگاه ، مازندران ، لائوس ، مسافرت هوایی ، مصر ، ملزومات سفر ، مکزیک ، نروژ ، هامپی هند ، هتل های لوکس ، هند ، لبنان ، لوازم سفر ، مزایای بیمه مسافرتی ، مسافرت خارجی ، فلسطین ، فیلیپین ، قطب جنوب ، سفر در زمستان ، گردش گری ، گردشگردی ، سفرخارجی ، سفرهوایی ، شرکت مسافرتی ، عراق ، سفر با هواپیما ، سفر به استانبول ، سفر به هند ، چمدان برند دلسی ، چک ، حمام گوگردی ، خرید چمدان ، راهنمای سفر ، راهنمای سفر به ترکیه ، آسیا ، ژاپن ، جنگل ، بیمه اعضای خانواده ، بیمه پزشکی ، بیمه مسافرتی ، پاسپورت ، استرالیا ، اسلوونی ، انتظارات در سفر ، اندونزی ، اوازم سفر ، ایتالیا ، ایران ، بازار ترکیه ، بروشور ، بروشور مسافرت ، بنگلادش ، ویزا ، کامبوج ، کانادا ، کلاردشت ، کویر ، کیف ،

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ