سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2 3 4 >

98/1/10
8:0 ع

راهنمای جامع سفر و گردش در گرجستان

گرجستان یک کشور کوچک در تقاطع بین اروپا و آسیا بوده و بین روسیه در شمال و ترکیه در جنوب قرار دارد. این کشور باستانی در کوه‌های قفقاز واقع شده و خانه‌ی مردم اصیلی است که علی رغم داشتن تاریخ سخت جنگ و فتح، هنوز هم به دین، فرهنگ و سنت‌های قرون وسطا و منحصر به فرد خود اهمیت می‌دهند!

گرجستان یا مطابق گفته بومیان آن، ساکارلوو، به‌آرامی در حال تبدیل شدن به یک مقصد بسیار محبوب گردشگری است. اگر یک سال در این کشور باشکوه و وحشی زندگی کنید، علت افزایش جذب مسافر را درک خواهید کرد!

قصد مسافرت به گرجستان را دارید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید.

گردش در گرجستان

1- آیا برای گرجستان نیاز به ویزا دارید؟

گرجستان تسهیلات ویژه‌ای در زمینه مقررات ویزای توریستی دارد. شهروندان اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و برخی دیگر از کشورها می‌توانند برای یک سال تمام بدون ویزا آزادانه وارد کشور شوند! این بدان معنی است که مسافران این کشورها با یک پرواز به فرودگاه تفلیس یا از طریق هر پایانه مرزی زمینی، مجاز به ورود به گرجستان خواهند بود.

اگر نام کشوری در فهرست کشورهای بدون ویزا نیست، شهروندان آن باید برای اخذ ویزای الکترونیکی 30 یا 90 روزه درخواست دهند.

 ویزای الکترونیکی برای گرجستان

نحوه درخواست ویزای الکترونیکی برای گرجستان و آنچه مورد نیاز است

آنچه برای اجازه ورود به کشور نیاز است:

  • گذرنامه
  • اسنادی که بیانگر هدف سفر است؛ برای گردشگری، فقط برنامه سفر و محل اقامت ارائه می‌شود.
  • مشخص نمودن محل اقامت
  • سفر و بیمه درمانی
  • بیانیه بانک یا سندی که بیانگر سرمایه کافی برای پوشش هزینه‌های سفر در گرجستان است

 ویزای الکترونیکی برای گرجستان

برای ویزای الکترونیکی کجا درخواست می‌دهند؟

برای دریافت ویزای الکترونیکی نیازی به رفتن به سفارت یا کنسولگری نیست؛ می‌توان به‌صورت آنلاین درخواست ویزا داد. تنها مدارک مورد نیاز کارت اعتباری و کپی اسکن شده‌ی مدارک است. درخواست آنلاین را پر کرده، اسکن اسناد را آپلود کنید و پس از آن هزینه را پرداخت نمایید. پس از 5 روز کاری ویزا آماده است. آن را چاپ کرده و در سفر به گرجستان به همراه داشته باشید.

هزینه اخذ ویزای الکترونیکی به گرجستان چقدر است؟

قیمت یک ویزای توریستی استاندارد برای گرجستان 20 دلار + 2? هزینه خدمات است.

نکته مهم:

با ویزای گرجستان به منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی که دو منطقه جداگانه در گرجستان است نمی‌توان وارد شد. تنها می‌توان از طریق زمینی و با یک ویزای خاص به آبخازیا وارد شد.

ویزای گرجستان

چگونه می‌توان ویزای گرجستان را تمدید کرد؟

ویزای گرجستان قابل تمدید نیست؛ اما به‌راحتی می‌توانید آن را تجدید کنید.

اگر شهروند کشوری هستید که ویزای آن رایگان است، کافی است چند روزی از مرز گرجستان خارج شده و در یکی از کشورهای هم‌جوار اقامت کنید. پس از بازگشت یک ویزای رایگان و جدید دریافت خواهید کرد.

در صورت استفاده از ویزای الکترونیکی، می‌توانید درخواست جدیدی بدهید. اگر یک ویزای الکترونیکی 90 روزه داشته باشید، مجاز به اقامت در کشور برای 90 روز دیگر هستید، بنابراین فقط می‌توانید هر 6 ماه یک بار درخواست ویزای جدید دهید. اگر ویزای الکترونیکی 30 روزه دارید می‌توانید 120 روز اقامت داشته باشید، یعنی هر 3 ماه مجدداً درخواست دهید.

ورود و خروج به گرجستان توسط هواپیما

سه فرودگاه بین‌المللی در گرجستان وجود دارد:

فرودگاه بین‌المللی تفلیس

1- فرودگاه بین‌المللی تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان بوده و فرودگاه موجود در این شهر، فرودگاه بین‌المللی اصلی گرجستان است. این فرودگاه حدود 17 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. به سه روش می‌توان از فرودگاه تفلیس به مرکز شهر منتقل شد.

  • با تاکسی: در این فرودگاه رانندگان تاکسی زیادی وجود دارند که با خوشحالی مسافران را به مرکز شهر می‌برند. بر سر قیمت باید به توافق برسید اما نرخ طبیعی برای یک تاکسی فرودگاه نباید بیش از 30 لاری باشد!
  • با اتوبوس: یک مینی‌بوس روزانه از ساعت 7 صبح تا 11 بعد از ظهر از مرکز شهر (ایستگاه روستاویلی یا میدان آزادی) به فرودگاه رفته و بازمی‌گردد. کرایه آن فقط 0,50 لاری است و باید آن را به راننده پرداخت کرد؛ ممکن است رسیدن به مرکز شهر 45 دقیقه طول بکشد؛ زیرا همه جا توقف می‌کند.
  • با قطار: می‌توانید به کمک قطار از فرودگاه به ایستگاه قطار اصلی در تفلیس بروید، اما به یاد داشته باشید این قطار فقط در ساعت 8:45 و 6:05 بعد از ظهر کار می‌کند.

فرودگاه بین‌المللی باتومی

2- فرودگاه بین‌المللی باتومی

فرودگاه باتومی دومین فرودگاه بین‌المللی گرجستان و در 2 کیلومتری جنوب شهر باتومی واقع شده است. به سه روش می‌توان از فرودگاه تفلیس به مرکز شهر منتقل شد.

  • با تاکسی: حتماً باید بر سر قیمت با راننده به توافق برسید؛ اما بد نیست بدانید کرایه تاکسی از فرودگاه به مرکز شهر بین 15 تا 20 لاری است.
  • با اتوبوس: یک اتوبوس به‌طور منظم از فرودگاه تا مرکز باتومی رفته و بازمی‌گردد. ایستگاه اتوبوس در مقابل ترمینال قرار دارد و رسیدن به مرکز شهر با اتوبوس حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. کرایه آن حدود 0,40 لاری بوده و آن را در حین حرکت به راننده پرداخت می‌کنید.

فرودگاه بین‌المللی داویت چهارم (David the Builder) کوتایسی

3- فرودگاه بین‌المللی داویت چهارم (David the Builder) کوتایسی

این فرودگاه حدود 14 کیلومتری غرب کوتایسی است. به دو روش می‌توان از فرودگاه تفلیس به مرکز شهر منتقل شد.

  • با تاکسی: کرایه تاکسی بین فرودگاه و مرکز شهر کوتایسی حدود 20 است.
  • با اتوبوس: اتوبوس‌هایی از فرودگاه کوتایسی به مرکز شهر با 5 لاری، به تفلیس حدود 20 لاری و به باتومی با 18 لاری در رفت و آمد هستند. می‌توانید بلیط این اتوبوس‌ها را در ایستگاه اتوبوس در نزدیکی خروجی ترمینال خریداری کنید.

ورود و خروج به گرجستان از راه زمینی

می‌توان از خاک ترکیه، روسیه، ارمنستان و آذربایجان به‌صورت زمینی وارد گرجستان شد.

واکسن‌های مورد نیاز برای ورود به گرجستان

واکسن‌های مورد نیاز برای ورود به گرجستان

برای سفر به گرجستان به واکسیناسیون اجباری نیازی ندارید. با این حال، واکسیناسیون هپاتیت A و هاری توصیه می‌شود. هاری را می‌توان در سگ‌ها، خفاش‌ها و سایر پستانداران گرجستان یافت.

بیشتر سگ‌های ولگرد شیرین هستند و به شما آسیب نمی‌رسانند، اما بهتر است مراقب باشید.

لاری پول گرجستان

موارد ضروری برای گردش در گرجستان

  • پول

واحد پول گرجستان لاری بوده و 1 دلار آمریکا معادل 2,5 لاری (ژانویه 2018) است.

در هر شهر دستگاه خودپرداز وجود دارد، بنابراین در صورت داشتن کارت اعتباری، به جز زمان بازدید از روستاهای دور افتاده و مناطقی مانند توشتی، نیازی به همراه داشتن پول نقد نیست. همچنین در صورتی که تمایل به تبدیل دلار و یورو دارید، دفاتر مبادلات زیادی به‌خصوص در تفلیس وجود دارد. سفر به گرجستان بسیار ارزان است.

  • بیمه سفر گرجستان

در صورت سفر به گرجستان، داشتن بیمه سفر ضروری است. از آنجا که مسافرت بدون داشتن بیمه ریسک بزرگی محسوب می‌شود، بهتر است بیمه داشته باشید.

  • پریزهای برق در گرجستان

پریز‌های برق در گرجستان دو نوع C و F هستند. ولتاژ استاندارد 220 ولت و فرکانس استاندارد آن 50 هرتز است.

لباس مناسب سفر گرجستان

  • لباس مناسب سفر گرجستان

گرجستان دارای سه اقلیم آب و هوایی مختلف است. آب‌وهوای سواحل دریای سیاه، بارانی و ملایم و دمای متوسط ??آن در تابستان 20 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 5 درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

آب‌وهوای مناطق مرکزی و شرقی گرجستان با دمای متوسط 25 درجه سانتی‌گراد در تابستان و 0 درجه سانتی‌گراد در زمستان، خشک‌تر است. کوه‌ها دارای آب‌وهوای آلپ بوده و بارش برف در زمستان بسیار زیاد خواهد بود. متوسط ??دما در کوه‌ها در تابستان 20+ درجه سانتی‌گراد و -20 درجه سانتی‌گراد در زمستان است.

با توجه به زمان مسافرت، لباس مناسبی انتخاب کنید. اگر برنامه‌ی پیاده‌روی و اردو زدن در کوه‌ها را دارید، حتی در تابستان تعدادی لباس گرم بردارید؛ زیرا شب‌ها هوا سرد می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که جهت بازدید از کلیسا، خانم‌ها باید لباس پوشیده انتخاب کرده و موهای خود را با روسری بپوشانند.

بهترین زمان بازدید از گرجستان

بسته به اینکه دوست دارید در طول سفر چه چیزهایی دیده و چه کارهایی انجام دهید، در تمام سال می‌توان بهگرجستان سفر کرد.

اگر قصد پیاده‌روی دارید، زمان مناسب سفر بین ماه‌های اردیبهشت و شهریور است. در این فصل تمام جاده‌های کوهستانی باز بوده و درجه حرارت برای اردو زدن عالی خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از توشتی، دور افتاده‌ترین منطقه گرجستان نیز همین فصل است. زیبایی مناظر توشتی چشمگیر بوده و می‌توانید مکان‌های بسیار منحصر به فرد و قدیمی را پیدا کنید.

اگر عاشق اسکی هستید و آب‌وهوای سرد و برفی را دوست دارید، باید بین ماه‌های دی و فروردین به گرجستان سفر کنید.

گرجستان در طول زمستان جادویی است! شاید کمی سرد باشد؛ اما همه چیز به سرزمین عجایب زمستانی زیبا تبدیل می‌شود.

مهم نیست که در چه فصلی از سال از گرجستان بازدید می‌کنید، مناظر لذت‌بخش و زیبایی را شاهد خواهید بود!

مسافرت در گرجستان از طریق وسایل حمل و نقل عمومی

در گرجستان می‌توان با مینی‌بوس (mashrutka)، قطار، اتوبوس و تاکسی سفر کنید.

  • گشت و گذار با ماشروتکا (مینی‌بوس)

مانند سفر محلی! سفر با مینی‌بوس ارزان‌ترین راه گشت و گذار است. مینی‌بوس‌ها وسایل حمل و نقل عمومی اصلی برای مردم محلی است که به کمک آن‌ها به شهرهای اطراف و حتی سراسر کشور سفر می‌کنند.

مینی‌بوس‌ها برنامه‌ی ثابتی ندارند، اما همه جا پیدا می‌شوند! فقط کافی است در کنار جاده بایستید و منتظر بمانید. راننده‌ها برای سوار کردن مسافران کنار جاده توقف خواهند کرد. اگر می‌خواهید پیاده شوید، به سمت جلوی مینی اتوبوس حرکت کرده و فریاد بزنید “ka-che-rett” (توقف به زبان گرجی).پس از اندک مدتی، کرایه را پرداخت کرده و پیاده می‌شوید. اگر تصمیم به سفر طولانی با مینی‌بوس دارید، کرایه را باید در ایستگاه اتوبوس (در صورتی که در ایستگاه اتوبوس هستید) یا به خود راننده پرداخت کنید.

می‌توان برای گشت و گذار در تفلیس و باتومی نیز اتوبوس گرفت. هزینه یک بلیط 0,50 لاری بوده و می‌توان آن را در خود اتوبوس خریداری کرد. به میانه اتوبوس که یک افسر بلیط با یک کت مخصوص ایستاده رفته و پول را به او بدهید. آن‌ها از بلیط شما مراقبت خواهند کرد.

یافتن مسیر و برنامه‌ی اتوبوس‌ها اندکی سخت خواهد بود؛ اما می‌توانید از Google Maps استفاده کنید. کافی است محل فعلی خود و آدرس مقصد را وارد کنید و گوگل به شما زمان و تعداد اتوبوس‌ها را شما می‌دهد! با تشکر از تکنولوژی!

  • گشت و گذار با مترو

استفاده از مترو در تفلیس بسیار ارزان و ساده است. با پرداخت 2 لاری یک کارت مترو برای ورود به ایستگاه مترو خریداری کرده و اعتبار آن را افزایش دهید. این کار را می‌توان با استفاده از یکی از دستگاه‌های بلیط پر زرق و برقی که در اطراف وجود دارد انجام داد. در صورت لزوم، همیشه می‌توانید از یک فرد محلی کمک بخواهید، آن‌ها از کمک به شما بسیار خوشحال خواهند شد.

سفر با مترو هزینه 0,50 لاری خواهد داشت و می‌توان از یک کارت مترو برای چند مسافر استفاده کرد. حتی می‌توانید از این کارت برای سوار شدن اتوبوس یا مینی‌بوس در شهر نیز استفاده کنید!

  • گشت و گذار با قطار

خطوط قطار زیادی در گرجستان وجود ندارد و برخی از قطارها خیلی کند هستند؛ اما تجربه بسیار خوبی است! سریع‌ترین و سر راست‌ترین مسیر قطار بین تفلیس و باتومی قرار دارد. با پرداخت 18 لاری صندلی کلاس اقتصادی را خواهید داشت و می‌توانید به‌راحتی بنشینید، استراحت کنید و برای تماشای مناظر شگفت‌انگیز در طول مسیر از پنجره بیرون را نگاه کنید.

بلیط‌ها را می‌توان در ایستگاه قطار و یا به‌صورت آنلاین پس از ثبت‌نام در وب‌سایت Georgian Railways خریداری کرد. در صورت سخت بودن کار با وب‌سایت، از کارکنان خوابگاه یا هتل محل اقامت خود کمک بخواهید.

  • گشت و گذار با تاکسی

تاکسی‌ها در همه‌جا پیدا شده و گران نیستند؛ اما بعضی اوقات رانندگان از مسافران بیگانه سوءاستفاده می‌کنند. قبل از سوار شدن به تاکسی، حتماً بر سر قیمت به توافق برسید!

کرایه یک فاصله کوتاه در تفلیس یا باتومی، بین 5 تا 10 لاری است. بعضی از تاکسی‌ها کیلومتر شمار دارند؛ اما راننده‌های گستاخی هم هستند که اگر مسافر خارجی ببینند آن را خاموش می‌کنند. اگر اهل چانه زدن نیستید، اما می‌خواهید کرایه عادلانه پرداخت کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مثل Taxify استفاده کنید.

  • پروازهای داخلی در گرجستان

گرجستان برای مسافرت کشور بزرگی نیست؛ اما اگر می‌خواهید در زمان صرفه جویی کنید، می‌توانید از پروازهای بینتفلیس و مستیا و بین کوتایسی و مستیا استفاده کنید. هزینه یک پرواز یک طرفه بین تفلیس و مستیا حدود 50 دلار و یک پرواز یک طرفه بین کوتایسی و مستیا معادل 40 دلار خواهد بود. می‌توانید پرواز خود را در سایت Vanillasky.ge رزرو کنید.

رانندگی در گرجستان

در این کشور می‌توانید با ماشین خود رانندگی کنید یا یک ماشین اجاره کنید. فرمان ماشین‌ها در گرجستان در سمت راست بوده و آن‌ها از سمت چپ جاده حرکت می‌کنند. وضعیت جاده‌ها به‌طور کلی خوب است، اما چنانچه تصمیم دارید در کوه‌ها رانندگی کنید، یک ماشین 4 WD اجاره نمایید.

مراقب باشید! مردم گرجستان علی رغم خلق و خوی دوست داشتنی، در رانندگی دیوانه هستند! آن‌ها عاشق این هستند که در پیچ‌ها سبقت بگیرند و حین رانندگی با سرعت زیاد تلفن همراهشان را چک کنند.

مسئله سوخت می‌تواند در این کشور یک مشکل باشد. به جایگاه‌های رسمی سوخت رفته و اطمینان حاصل کنید که بنزین مناسب اتومبیل خود را انتخاب کردید! در صورت اجاره یک ماشین، از شرکت اجاره دهنده سوخت مورد نیاز را پرسیده و آن را یادداشت نمایید تا در جایگاه سوخت به متصدی نشان دهید.

اگر یک راننده باتجربه و با اعتماد به نفس هستید، حتماً سفر جاده‌ای را انتخاب کنید. ارزشش را خواهد داشت! به دوردست‌ها سفر کرده و زیر ستارگان کمپ بزنید!

رایگان سواری در گرجستان

اگر رایگان سواری را دوست دارید، توصیه می‌کنم تا حدودی زبان روسی را یاد بگیرید. گرچه نسل جوان زیر سی سال انگلیسی صحبت می‌کنند، اکثریت مردم این زبان را درک نمی‌کنند. آن‌ها به عنوان زبان دوم به روسی صحبت می‌کنند. سعی کنید زبان گرجی را یاد بگیرید، اما آموختن این زبان فوق‌العاده دشوار است!

اقامت در گرجستان

این به خود فرد بستگی دارد که آیا می‌خواهد در طبیعت چادر بزند یا اقامت در یک خوابگاه، مهمانخانه و یا هتل لوکس را ترجیح می‌دهد. گرجستان امکانات لازم برای هر نوع سفر را دارد! خوابگاه‌ها ارزان‌ترین گزینه هستند، قیمت‌ها از 5 دلار به ازای شب برای یک تخت شروع می‌شود و هزینه یک اتاق دو تخته، شبی 12 دلار است.

برای مطالعه بیشتر به سایت چطورپدیا مراجعه نمایید.

منبع: چطورپدیا


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
گردشگری ، جهان گردی ، مسافرت ، سفر ، ترکیه ، سفر خارجی ، گرجستان ، سفر داخلی ، سفر هوایی ، استانبول ، تایلند ، اماکن دیدنی ، هواپیما ، ویتنام ، تجهیزات سفر ، بوم گردی ، تفلیس ، جزیره ، روستاهای شمال ، ساک ، چمدان ، فرودگاه ، مازندران ، لائوس ، مسافرت هوایی ، مصر ، ملزومات سفر ، مکزیک ، نروژ ، هامپی هند ، هتل های لوکس ، هند ، لبنان ، لوازم سفر ، مزایای بیمه مسافرتی ، مسافرت خارجی ، فلسطین ، فیلیپین ، قطب جنوب ، سفر در زمستان ، گردش گری ، گردشگردی ، سفرخارجی ، سفرهوایی ، شرکت مسافرتی ، عراق ، سفر با هواپیما ، سفر به استانبول ، سفر به هند ، چمدان برند دلسی ، چک ، حمام گوگردی ، خرید چمدان ، راهنمای سفر ، راهنمای سفر به ترکیه ، آسیا ، ژاپن ، جنگل ، بیمه اعضای خانواده ، بیمه پزشکی ، بیمه مسافرتی ، پاسپورت ، استرالیا ، اسلوونی ، انتظارات در سفر ، اندونزی ، اوازم سفر ، ایتالیا ، ایران ، بازار ترکیه ، بروشور ، بروشور مسافرت ، بنگلادش ، ویزا ، کامبوج ، کانادا ، کلاردشت ، کویر ، کیف ،

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ